چرا در این دوره شرکت کنیم؟

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی ناشی از ضعف شخصیت افراد و تحت تأثیر جمع واقع شدن به وجود می‌آید. از این نقیصه با عناوین دیگری چون «فقدان جرأتمندی» یا «ناتوانی در گفتن نه» یاد می‌شود. ترس زشتی که فرد از جمع و مردم دارد و در نتیجه رفتار خود را بر اساس سلایق دیگران تنظیم می‌نماید. در مقابل این فضا ترس زیبایی نیز از خداوند وجود دارد که قدرت آدمی را در مقابل هر آن کس غیر اوست، بالا می‌برد. در این مسیر تلاش شده جمع معقولی از مباحث اخلاق اسلامی و تکنیک‌های مشاوره و روانشناسی در جهت تغییر رفتار و مدیریت افکار به وجود آید.

اهمیت «سبک زندگی» برای «زندگی کردن»!

زندگی کردن بدون انتخاب یک سبک زندگی، محال و غیر ممکن است و ما هم سرمایه‌ای بیش از زندگی نداریم. سرمایه‌ای بس مهم و گران‌بها.متاسفانه این مفاهیم بزرگ، شاید به علت استفاده‌های ژورنالیستی یا عوامانه از آن، عادی شده و اهمیت آن در اذهان، کم رنگ گردیده است. اهمیت و بزرگی این مفاهیم از آن جا ناشی می‌شود که آن‌ها همدوش موضوعاتی چون «هویت» یا «شخصیت آدمی» قرار می‌گیرد. و ریشه همه آن‌ها را نگرش آدمی به هستی بیان می‌کند. این کلمات با تک تک رفتارها، تصمیم‌ها، احساسات، عقاید و آرمان‌های ما ارتباط تنگاتنگ دارد.پس ابتدا باید نگرش صحیح به هستی تبیین شود و سپس بر اساس آن، رفتارها و سبک زندگی تنظیم شود. کارگاه مهارت جرأت‌مندی ضمن بهره‌گیری از تعالیم غنی اسلام و فرهنگ ایرانی و دست‌آوردهای اندیشمندان خارجی با پرهیز از التقاط، محتوای مناسب و منحصر را بفردی برای آموزش مهارت جرأت‌مندی با رویکرد اسلامی تدارک دیده است.

بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی ناشی از ضعف شخصیت و فقدان اراده است.
در عصر گسیختگی اطلاعات و تربیت شبکه‌ای، ضعف شخصیت و اراده به بحران هویت مخصوصاً در نسل جوان تبدیل شده است.
این معضل یک مشکل بین‌المللی است، لذا مراکز علمی سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص پژوهش‌ها و تحقیقات فراوانی انجام داده‌اند. البته تبعیت از نسخه‌های غیربومی و بین‌المللی مثل آموزش همگانی مهارت‌های ده‌گانه زندگی سازمان بهداشت جهانی، با توجه به روح اومانیستی و سکولار حاکم بر آن، تالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد.
فرهنگ غنی ایرانی و دست‌آورده‌های متفکرین و اندیشمندان داخلی مملو از آموزه‌های ارزشمندی است که می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.
لزوم بهره‌مندی از تعالیم غنی دین مقدس اسلام به عنوان نسخه شفابخش ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی برکسی پوشیده نیست.
کتاب «ترس، زشت و زیبا» ضمن بهره‌گیری از تعالیم غنی اسلام و فرهنگ ایرانی و دست‌آوردهای اندیشمندان خارجی با پرهیز از التقاط، محتوای مناسب و منحصر را بفردی برای آموزش مهارت جرأت‌مندی با رویکرد اسلامی تدارک دیده است.
با توجه به موارد فوق برگزاری «کارگاه مهارت جرأت‌مندی» برای تمامی اقشار مخصوصا نوجوانان و جوانان بسیار ضرورت دارد.

درباره کتاب «ترس، زشت و زیبا»

علم زندگی را چگونه بیاموزیم؟
موضوعات اخلاقی و مهارت‌های لازم برای زندگی فراوان است... اما کدام‌ یک اولویت بیشتری دارد؟ باید از چه موضوعی آغاز کنیم تا با کمترین تلاش بیشترین بهره را ببریم؟ آیا می‌توان با فراگیری بیست درصد از مهارت‌های لازم برای بهتر زیستن به اندازه‌ی ۸۰ درصد از راه را پیمود؟
این کتاب با همین رویکردها به بررسی ریشۀ بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی پرداخته و با الگویی خاص، مسیر آموزش یک زندگی بهتر و مؤثرتر در هزاره سوم را هموار کرده است.

متاسفانه اغلب کتابهای مشابه به علت عدم بومی سازی و ترجمه ای بودن، رویکرد سکولار داشته و رنگ و بوی دینی ندارد و حتی بعضاً با تالی فاسدهای گوناگون اخلاقی نیز مواجه است ولی در این کتاب از مباحث دینی و تکنیک‌های مشاوره و روانشناسی به طور توأمان، بدون افتادن در ورطۀ التقاط، به منظور تغییر رفتار و اصلاح و مدیریت فکر در راستای سبک زندگی اسلامی بهره برداری شده است.
کتاب با سبکی متفاوت و خاص در طرح موضوعات،
هم از الگوهای ساده و قابل فهم برای عموم استفاده کرده
هم از مبانی علمی روز در دانش روانشناسی و جامعه‌شناسی به غایت بهره برده
هم با جداول و تمرین‌های فراوان، به صورت کاربردی و کارگاهی، مخاطب را سیر داده
و هم با محتواهای چندرسانه‌ای متنوع و داستان‌ها و قصه‌های ریز و درشت، جذابیت خویش را حفظ کرده است.

مخاطبین دوره

  • کلیه معلمان و دبیران آموزش و پرورش به خصوص دبیران درس «تفکر و سبک زندگی» و پرورشی
  • مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی
  • مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه
  • فعالان فرهنگی

سرفصل‌های دوره

عنوان درسموضوع درس
1. به دنبال شکار خودلازمه هر تغییر در اندیشه و هر اصلاح در رفتار،‌ صادقانه نگریستن به خود و به  تعبیر این، درس «شکار خود» است. آیا آمادگی شکار خود را دارید!؟ یا نفس قوی‌تر از آن است که به شکار شما درآید؟!
2. ترس زشت یک گدای بی‌شخصیتترس از آن‌ها، نیاز عصبی به تأیید دیگران‌، مهرطلبی افراطی، سه شاخه یک بیماری شخصیّتی هستند که بسیاری از افراد را گرفتار خود کرده است. باید با جلوه‌های متنوّع این بیماری آشنا شد.
3. روانشناسی   پشهدر DSM V از انجمن روان‌پزشکی آمریکا از یک اختلال گسترده شخصیتّی، با عنوان «اختلال شخصیّت وابسته» یا «چسب» نام می‌برند. در ادبیّات دینی، این اختلال را «پشه‌صفتی» می‌نامند که زمینه اصلی و یا حداقل جلوه دیگری از «بیماری سه‌شعبه» است.
4. قالپاققالپاق نماد یک عنصر است که افراد برای تأمین   نیاز عصبی به دیده شدن و جلب توجّه دیگران به آن متوسّل می‌شوند. یعنی جلب توجه   دیگران به هر قیمتی و با استفاده از لوازم و ابزار جانبی! این، یعنی عین بی‌شخصیّتی.
5. پشه مدرن، قالپاق مدرنکسب تشخّص به قالپاق‌ها و رفتارهای پشه‌صفتانه در دنیای جدید و به ویژه فضای مجازی، اشکال جدید و جالبی یافته است. فضای مجازی، امروزه به یکی از محل‌های تجمّع پشه‌ها‌ی مدرن تبدیل شده.
6. مأموریت   غیرممکنممکن است کسی از رفتار شما خوشش نیاید و آزرده   خاطر شود، اشکالی ندارد! زندگی در شهر بزرگ، یعنی همین. راضی کردن  همگان، مأموریّتی است غیرممکن و راز آرامش در   این است که...
7. قطار رفت! بدو!آزمایش معروف روان‌شناس اجتماعی -سالومون اَش- آبرویی برای انسان باقی نگذاشت. این، چه نقطه ضعف مهمّی است که ترس از عدم همراهی با جمع، آدمی را وادار به ... می‌کند. هرچند منطقاً حقیقت، تابع مقبولیت نیست و حق و باطل با کوچکی و بزرگی آدمیان شناخته نمی‌شود ولی باز   هم... 
8. سیاه و دیوانهپرونده اکثریت در طول تاریخ سیاه است. پس تابع اکثریت تاریخ شدن به جهت بیماری سه‌شعبه، دیوانگی است. از تنهایی در مسیر حق نباید ترسید.
9. ترس و لذت در عالم هپروتباختن، یک رویداد است،‌ اما بازنده بودن، یک مدل ذهنی است. بسیاری از ترس‌ها و لذّت‌ها، نه نتیجه واقعیّت بلکه اثر توهّمات ماست. مهارت مدیریّت افکار یا «شناخت درمانی» برای کمک به خطاهای شناختی و تحلیل رفتارهای بیمارگونه، ضرورت جدّی دارد.
10. شکارگاهاینک در نیمه کتاب هستید. آیا مطالب بیان شده، توانسته کمکی در شکار شما به دست خود شما داشته باشد؟ باید خود را بار دیگر زیر ذرّه‌بین گذاشته، شرایط خود را بسنجید.
11. ترس زیبای یک گدای باشخصیتترس، مگر زیبا هم می‌شود؟ گدا، مگر باشخصیّت هم می‌شود؟ ترس زیبا لازمه زندگی اجتماعی است. ما نیازمند تأیید   دیگران هستیم، چون یک زندگی بدون تبادل مهر و محبت، زندگی نیست. ترس از آنها، گاهی نه تنها زشت نیست، بلکه ضروری و زیباست. حریت، آقامنشی و آزادگی، نتیجه طبیعی خداباوری و خوف از خداوند است.
12. شکوهمندمؤمن مانند کوهی استوار و محکم است که هیچ طوفانی او را تکان نمی‌دهد و قلب او همچون پارۀ آهنی است که هیچ نقطه ذوبی ندارد. بزرگی و شکوه ابدی، در بندگی و اتصال به خداوند است.
13. مصرع دومآری، با افتخار زیر بار ننگ می‌روم! خفّت و خواری را هم تحمّل می‌کنم... سر خم می‌کنم... دست می‌بوسم... کوچکی می‌کنم، چرا؟ تا داخل آتش غضب الاهی نشوم... هدف وسیله را توجیه نمی‌کند!
14. دو حرفی حساس«نه» کلمه‌ای حسّاس، که باید آن را بیشتر گفت.   «نه» کلمه‌ای حسّاس، که باید آن را کمتر گفت. آموزش قدرت گفتن هوشمندانه و منطقی   «نه» به عنوان یکی از درمان‌های اصلی بیماری سه‌شعبه.
15. آزمون دکتریآیا کتاب توانسته شما را در درمان پشه‌صفتی کمک کند؛ درمانی که نهایتاً به عارضه گرگ‌صفتی هم منجر   نشود؟ در این درس باید آزمون دکتری بدهید تا روشن شود مرز اعتدال را به درستی آموخته‌اید یا نه؟
16. ریز نبین ریزه!آموزش این که با «تغییر زاویه دید از نگاه خودبین به نگاه خدابین» بتوانیم قدرت مقاومت در مقابل فشارهای اجتماعی را بیابیم و در عین حال خود را برتر از دیگران نبینیم. مراحل پیمودن مسیر متعادل و صحیح تعامل با دیگران در این درس ترسیم می‌شود. 

توانايی‌های مورد انتظار فراگيران در پايان کارگاه

  • مهارت خودآگاهی 
  • مهارت خودکنترلی 
  • تقویت اعتماد به نفس، مهارت جرأت‌مندی 
  • اصلاح و آموزش سبک زندگی در عصر رسانه و فضای شبکه
  • تقویت توانایی گفتن «نه» 
  • درمان اختلالات شخصیتی وابسته و مهرطلب
  • مدیریت عُجب و خودشیفتگی 
  • تمرین ترس از خدا و ...