دوره آموزشی تاریخ اسلام

در تاریخ اسلام واقعا چه خبر است؟ شبهات تاریخ اسلام و پرسش های گوناگونی در این خصوص به گوش ما رسیده است اما آیا ما به عنوان پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، تاکنون به بررسی عمیق و دقیق تاریخ اسلام پرداخته ایم؟ 

تاریخ اسلام سرشار از حقایقی است که بعضا به علت جانبداری تاریخ نگاران، کتمان شده است. بنابراین لازم است ما شیعیان از آن آگاه شویم تا علاوه بر روشنگری خودمان، بتوانیم دیگران را نیز روشن کنیم. یکی از مهم‌ترین برهه های تاریخی، در تاریخ اسلام، از اعلام جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر تا پس از شهادت پیامب

اتفاقات پس از رحلت پیامبر اسلام، نقشی اساسی در شکل‌گیری تاریخ اسلام

در این راستا، موسسه فرهنگی آموزشی بصائردوره آموزشی تاریخ اسلام را برگزار میکند:

  • این دوره آموزشی، به روشنگری تاریخ صدر اسلام و تفکر شیعه می پردازد. در این سیر تاریخی، ضمن روشن شدن اهمیت بررسی تاریخ برای تبیین عقاید شیعه، رفتار منافقین در اواخر حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله، مورد بررسی قرار خواهد. با این بررسی دقیق، می توان وقایع پس از رحلت پیامر را عمیق تر درک کرد.
  • سپس دوران سه خلیفه نخست مورد بررسی اجمالی قرار خواهد گرفت و ماجرای جمع آوری قرآن از نگاه شیعه و مقایسه آن با نقطه نظرات خلفا بیان شده، حقایق ناگفته ای آشکار خواهد شد.
  • همچنین جریان تحریف قرآن و تحریف حدیث، میراث رسول الله صلی الله علیه و آله، و همچنین منع نقل حدیث و منع کتابت حدیث و پیامد های ناشی از آن، بررسی خواهد شد. در این میان، رویکرد اهل بیت علیهم السلام و تدبیر های هوشمندانه ی ایشان در حفظ سنت شیعه، روشن خواهد شد.

اما برخی توضیحات تکمیلی درمورد دوره:

سرفصل های دوره آموزشی تاریخ تحلیلی اسلام

  1. اهمیت رجوع به تاریخ برای تبیین عقاید و باورهای شیعه
  2. بررسی رفتار منافقان در واپسین روز های حیات پیامبر صلی الله علیه و آله
  3. نگاهی گذرا به دوران سه خلیفه اول
  4. روایت شیعه از جمع آوری قرآن کریم
  5. مقایسه فرآیند تدوین قرآن از منظر شیعه و مکتب خلفا
  6. بررسی شیطنت ها و تحریف ها در زمینه جمع آوری میراث پیامبر صلی الله علیه و آله
  7. موانع و محدودیت های کتابت و نقل حدیث
  8. پیامد های خطرناک تحریف میراث پیامبر صلی الله علیه و آله
  9. تدابیر اهل بیت علیهم السلام در حفظ سنت شیعه

مزایای شرکت در این دوره آموزشی

  1. ارتقای دانش و بصیرت دینی و تاریخی
  2. آشنایی با چالش ها و تحریف هایی که در طول تاریخ بر سر راه مکتب تشیع ایجاد شده است
  3. درک عمیق تر جایگاه و نقش اهل بیت علیهم السلام در حفظ و ترویج معارف اصیل اسلام
  4. تقویت باور ها و تعلق خاطر به مکتب تشیع

سفری به ژرفای تاریخ و اندیشه شیعه: بازخوانی وقایع پس از رحلت پیامبر(ص)
این دوره آموزشی، سفری روشنگرانه به تاریخ صدر اسلام و اندیشه شیعه است. در این مسیر، ضمن واکاوی اهمیت رجوع به تاریخ برای تبیین بخش‌هایی از عقاید و باورهای شیعه، به بررسی دقیق رفتار منافقان در واپسین روزهای حیات پرفضیلت پیامبر اکرم(ص) می‌پردازیم. این بررسی، دریچه‌ای به سوی درک عمیق‌تر جریان‌های وقایع پس از رحلت رسول خدا(ص) خواهد گشود.

در ادامه، نگاهی گذرا به دوران حیات سه خلیفه نخست خواهیم داشت و سپس به روایت شیعه از جمع‌آوری قرآن کریم می‌پردازیم. این روایت با فرآیند تدوین قرآن از منظر مکتب خلفا مقایسه خواهد شد و حقایق ناگفته‌ای آشکار خواهد گشت.

همچنین، به بررسی شیطنت‌ها و تحریف‌هایی که در زمینه جمع‌آوری میراث پیامبر(ص) - اعم از مصحف شریف و روایات به جا مانده از ایشان - صورت گرفته، پرداخته می‌شود. محدودیت‌ها و موانعی که در مسیر کتابت و نقل حدیث ایجاد شده بود، تبیین خواهد شد و پیامدهای خطرناک این اعمال برمی‌رسد. در این میان، گوشه‌ای از تدابیر هوشمندانه اهل بیت(ع) در حفظ سنت گران‌بهای شیعه نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این دوره فرصتی ارزشمند برای ارتقای دانش و بصیرت شما در خصوص تاریخ صدر اسلام، اندیشه شیعه و چالش‌هایی که این مکتب الهی در طول تاریخ با آن روبرو بوده است، فراهم می‌کند.

فهرست نوشته‌ها

مشاهده همه

فهرست نوشته‌ها

مشاهده همه

فهرست نوشته‌ها

مشاهده همه

فهرست نوشته‌ها

مشاهده همه